Montag, 18. August 2014

Cisco's approach to SCRM/Cisco SCRM-Ansatz

In a recent article, María Jesús Sáenz of Zaragoza Logistics Center and Elena Revilla of IE Business School describe Cisco's approach of having implemented SCRM as a best practice example.

In 2005, after hurricane Katrina hit the US' Gulf Coast, Cisco had severe problems to cope with this natural disaster. Thus, supply chain service levels dropped dramatically, and led to financial losses.

To be better prepared in potential similar scenarios in the future, Cisco started a five-step process:
  1. Identify strategic priorities. The priorities are different for the various product groups and mainly depend on the customers' requirement regarding cost and time/flexibility.
  2. Map the vulnerabilities of the supply chain design. Thus, depending on the identified priorities, it was important to find the weak points in the SC design.
  3. Integrate risk awareness into the product and the value chain. Resilience had been implemented in two ways: One the one hand it was implemented into the products, e.g. by specifying alternate components in a bill of materials. On the other hand, the supply chain design was made resilient, with a special focus on reducing the time and extend of post-disaster recovery.
  4. Monitor resilience. To enable a higher transparency regarding the SC resilience, Cisco created an index, which comprises different categories (components, suppliers, manufacturing, and test equipment). The index scores are reported on a semiannuall basis.
  5. Watch for events. To support fast responses to critical events, two kinds of reactive tools are used by Cisco: an incident management, and a business continuity management.
Having conducted this multistep process, Cisco was able to quickly react to the Japanese earthquake and tsunami in 2011. Within 12 hours, all affected SC partners were identified and the impact of the disaster onto the SC assessed. In the end, both the procedures in place and the transparency in the supply chain made it possible, that Cisco hardly suffered any revenue losses by this catastrophy. The authors conclude: "Learning to combine supply chain management and risk management within not only your company but your entire value chain will increasingly be a key factor for corporate survival in the face of a major catastrophe — whether the catastrophe is a market crash, a storm or a tsunami."

The article "Creating More Resilient Supply Chains" by María Jesús Sáenz and Elena Revilla in MIT Sloan Management Review (Summer 2014) can be found online here: http://sloanreview.mit.edu/article/creating-more-resilient-supply-chains/

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In einem aktuellen Artikel beschreiben María Jesús Sáenz vom Zaragoza Logistics Center und Elena Revilla von der IE Business School Ciscos Ansatz zur Implementierung eines SCRM als ein "Best Practice"-Beispiel.

In 2005, nachdem der Hurrikan Katrina die US-amerikanische Golf-Küste getroffen hatte, hatte Cisco große Probleme, mit den Auswirkungen dieser Naturkatastrophe auf das eigene Geschäft umzugehen. Der Servicegrad innerhalb der Supply Chains sank rapide ab und führte zu finanziellen Einbußen.

Um für potenzielle ähnliche Situationen in der Zukunft besser vorbereitet zu sein, startete Cisco einen fünfstufigen Prozess: 
  1. Strategische Prioritäten identifizieren. Diese Prioritäten können für unterschiedliche Produktgruppen durchaus verschieden sein. Sie hängen im Wesentlichen von den Kundenanforderungen hinsichtlich Kosten und Zeit bzw. Flexibilität ab.
  2. Anfälligkeit des Supply Chain Design dokumentieren. Basierend auf den identifizierten Prioritäten war es dann wichtig, die Schwachstellen innerhalb der Supply Chains auszumachen.
  3. Risikobewusstsein (und Widerstandsfähigkeit) in die Wertschöpfungskette einbauen. Die Widerstandsfähigkeit wurde in zweierlei Wegen implementiert: Zum einen wurde sie in die Produkte integriert, bspw. durch die Auflistung alternativer Komponenten in den Stücklisten. Zum anderen wurde die eigentliche Supply Chain angepasst, wobei der Fokus darauf lag, Zeit und Umfang der Wiederherstellung nach einer Katastrophe zu reduzieren.
  4. Widerstandsfähigkeit beobachten. Um eine höhere Transparenz über die Widerstandsfähigkeit der Supply Chain zu ermöglichen, entwickelte Cisce einen Index, in den verschiedene Kategorien einflossen (Teile und Komponenten, Lieferanten, Produktion sowie Test-Equipment). Die Indexwerte werden auf einer halbjährlichen Basis ermittelt und präsentiert.
  5. Unerwünschte Ereignisse rechtzeitig erkennen. Um eine schnelle Reaktion auf kritische Ereignisse zu ermöglichen, nutzt Cisco zwei Arten von reaktiven Tools: Ein Incident-Management sowie ein Business Continuity Management.
Nachdem dieser mehrstufige Prozess durchlaufen war, war Cisco in der Lage, nach dem Erdbeben und Tsunami in Japan im Jahre 2011 schnell zu reagieren. Innerhalb von 12 Stunden waren alle betroffenen Supply-Chain-Partner identifiziert und der Einfluss des Desasters auf die Supply Chain abgeschätzt. Letztendlich hatte Cisco, sowohl durch die eingeführten Processe als auch durch die nun bestehende Transparenz kaum finanzielle Schäden zu beklagen. Die Autoren schließen daraus: "Learning to combine supply chain management and risk management within not only your company but your entire value chain will increasingly be a key factor for corporate survival in the face of a major catastrophe — whether the catastrophe is a market crash, a storm or a tsunami."

Der Artikel "Creating More Resilient Supply Chains" von María Jesús Sáenz und Elena Revilla im MIT Sloan Management Review (Summer 2014) ist an dieser Stelle online verfügbar: http://sloanreview.mit.edu/article/creating-more-resilient-supply-chains/

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